STRATEGIA ROZWOJU
Wydziału Przyrodniczo-Technologicznego
Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu do 2024 r.
Wprowadzenie
Wydział Przyrodniczo-Technologiczny Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, jako spadkobierca potencjału intelektualnego i twórczego oraz tradycji akademickich i legendy lwowskiej profesury, rozpoczął działalność na podstawie dekretu Krajowej Rady Narodowej z 24 sierpnia 1945 roku powołującej do życia Uniwersytet Wrocławski i Politechnikę Wrocławską. Wydział Rolniczy z Oddziałem Ogrodniczym stanowił jeden z sześciu wydziałów Uniwersytetu. Przez prawie 75 lat swojego istnienia Wydział rozwijał się dynamicznie zarówno w zakresie infrastruktury, jak i w zakresie kształcenia na poziomie wyższym. Strategia rozwoju Wydziału Przyrodniczo-Technologicznego jest spójna ze Strategią Rozwoju Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu do 2030 roku. Dokument jest zgodny ze strategią rozwoju województwa dolnośląskiego.
Diagnoza
Już w pierwszych miesiącach istnienia Wydziału możliwe było powołanie do życia czterech katedr. Przyjazd do Wrocławia kolejnych wybitnych profesorów lwowskich pozwolił na rozbudowę struktury organizacyjnej Wydziału i w roku akademickim 1946/1947 zwiększono liczbę katedr do 12, na początku lat 50-tych 100 osób pracowało w 20 katedrach. W wyniku zasadniczej reorganizacji struktury Uczelni w 1970 r. utworzono instytuty, jako podstawowe jednostki organizacyjne. Na Wydziale Rolniczym powstało 9 instytutów. Na początku lat 80-tych przywrócono katedry jako podstawowe jednostki organizacyjne, a Rada Wydziału Rolniczego wyraziła zgodę na utworzenie dwóch instytutów: Ekonomiki i Organizacji Rolnictwa oraz Mechanizacji Rolnictwa. Kolejne zmiany struktur organizacyjnych były związane wyłącznie z potrzebami Wydziału oraz potrzebami gospodarki kraju i regionu. W 2009 roku Wydział Rolniczy został przekształcony w Wydział Przyrodniczo-Technologiczny odzwierciedlając w ten sposób zmiany w trendach pojawiających się w zakresie nauki i dydaktyki.
W następstwie korekty planów i programów studiów wynikającej z konieczności wprowadzenia Polskiej Ramy Kwalifikacji oraz zmian profilu badań naukowych następowały zmiany nazw niektórych jednostek. Obecna struktura organizacyjna Wydziału Przyrodniczo-Technologicznego składa się z trzech instytutów, sześciu katedr oraz dziekanatu WP-T:
Na Wydziale Przyrodniczo-Technologicznym zatrudnionych jest 262 pracowników, w tym 171 nauczycieli akademickich, z których 75 to profesorowie i osoby ze stopniem doktora habilitowanego.
W 2020 roku na Wydziale studiowało 1832 studentów studiów stacjonarnych oraz 155 studentów studiów niestacjonarnych. Kształcenie jest realizowane na 10-ciu kierunkach studiów: Agrobiznes, Biotechnologia stosowana roślin, Ekonomia, Medycyna roślin, Ochrona środowiska, Odnawialne źródła energii i gospodarka odpadami, Ogrodnictwo, Rolnictwo, Technika rolnicza i leśna, Zarządzanie i inżynieria produkcji. Na wszystkich kierunkach studiów, poza Ekonomią, kształcenie odbywa się w ramach 7-semestralnych studiów inżynierskich. 3-semestralne studia magisterskie są realizowane na kierunkach: Agrobiznes, Ochrona środowiska, Odnawialne źródła energii i gospodarka odpadami, Ogrodnictwo, Rolnictwo oraz Zarządzanie i inżynieria produkcji. Na kierunku Ekonomia kształcenie o profilu praktycznym, w obszarze nauk społecznych, przebiega przez 6 semestrów licencjackich studiów I stopnia. Wydział dysponuje bardzo dobrą infrastrukturą dydaktyczną z wieloma salami wykładowymi i ćwiczeniowymi wyposażonymi w nowoczesny sprzęt multimedialny. Do realizacji przedmiotów o charakterze inżynierskim wykorzystywane są sale komputerowe, laboratoria oraz hala maszyn w Instytucie Inżynierii Rolniczej. Katedra Ogrodnictwa prowadzi liczne zajęcia dydaktyczne w stacjach badawczo-dydaktycznych w Samotworze i w Psarach. Wiele katedr specjalistycznych wykorzystuje w procesie dydaktycznym rolnicze zakłady doświadczalne w Pawłowicach i na Swojcu.
Misja
Wydział Przyrodniczo-Technologiczny dba o swoje prawie 75-letnie dziedzictwo i pielęgnuje najlepsze tradycje akademickie związane z kształceniem młodzieży. Misja Wydziału opiera się na założeniu, że siła i pozycja Jednostki wynika z działań związanych z przekazywaniem współczesnej wiedzy i umiejętności w procesie kształcenia dla uzyskania absolwentów dobrze przygotowanych do podejmowania działań na rzecz wykorzystania, przekształcania oraz ochrony przyrody i środowiska naturalnego, zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Wydział dba o kształtowanie właściwych postaw młodzieży w zakresie kultury oraz poszanowania obyczajów akademickich dostarczając wzorce dobrych obyczajów akademickich życia akademickiego i społecznego. Nauczyciele akademiccy podejmują wszelkie starania wzbogacające ich wiedzę i umiejętności poprzez realizację wartościowych, krajowych i międzynarodowych, projektów badawczych oraz odbywanie krajowych i zagranicznych staży naukowych i dydaktycznych.
Wizja
W 2024 roku Wydział Przyrodniczo-Technologiczny jest nowoczesną, interdyscyplinarną, prężną i rozwijającą się Jednostką dydaktyczną Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu. Jest ośrodkiem rozpoznawalnym w kraju i za granicą, dynamicznie reagującym na zmiany i uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne oraz wpisującym się w model nowoczesnego uniwersytetu trzeciej generacji, ściśle współpracującego z otoczeniem gospodarczym.
Cele strategiczne Wydziału
Główne kierunki działania
Program działań
Działalność dydaktyczna
Lp. |
zadania |
odpowiedzialny |
termin realizacji |
2 |
Zwiększanie udziału osób z otoczenia zewnętrznego w realizacji zajęć na kierunku studiów Ekonomia o profilu praktycznym |
Prodziekan W. Pusz, Dyrektor KNE |
2021 |
3 |
Likwidacja najmniej atrakcyjnych kierunków studiów i utworzenie w to miejsce specjalności |
Prodziekani, Komisje programowe ds. grup kierunków studiów |
2022 |
4 |
Udoskonalanie programów studiów zgodnie z zasadami PRK i Uczelnianego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia |
wszyscy pracownicy |
proces ciągły |
5 |
Podnoszenie wartości aplikacyjnych prac dyplomowych poprzez współpracę z przedsiębiorstwami z otoczenia zewnętrznego |
Prodziekani, dyrektorzy/kierownicy Jednostek, promotorzy |
proces ciągły |
6 |
Zwiększenie roli indywidualnych ścieżek kształcenia i opieki nad studentami szczególnie uzdolnionymi |
prodziekani |
proces ciągły |
Infrastruktura
Lp. |
zadania |
odpowiedzialny |
termin realizacji |
1 |
Dokończenie budowy Ośrodka Badawczego Technologii Produkcji Roślinnej na Swojcu |
Dziekan, Dr hab. Bernard Gałka |
2021 |
2 |
Wyposażenie sprzętowe Ośrodka Zaawansowanych Technologii Produkcji Ogrodniczej w Psarach |
Dziekan, prof. K. Adamczewska-Sowińska |
2023 |
3 |
Doposażenie sprzętowe Centrum Diagnostyki Chorób Roślin |
Dziekan, prof. E. Pląskowska |
2022 |
Promocja i wzmacnianie wizerunku Wydziału
Lp. |
zadania |
odpowiedzialny |
termin realizacji |
1 |
Opracowanie nowego foldera promocyjnego Wydziału w języku polskim i w języku angielskim |
Dziekan, prodziekani |
2021 |
2 |
Podpisanie umów o współpracy z przedstawicielami szkół średnich w zakresie promocji kierunków studiów WP-T |
Dziekan, prodziekani |
2021 |
2 |
Stały monitoring wraz z aktualizacją strony internetowej Wydziału (łącznie z mediami społecznościowymi) |
Prodziekan W. Pusz, Dr inż. A. Krzyś |
proces ciągły |
3 |
Rozwijanie kontaktów oraz współpracy z otoczeniem zewnętrznym na bazie przedstawicieli Rad Programowych ds. grup kierunków studiów |
Kolegium dziekańskie, Kierownicy Jednostek |
proces ciągły |
4 |
Uczestnictwo pracowników oraz studentów w imprezach promocyjnych organizowanych przez Uczelnię lub Wydział |
wszyscy pracownicy |
proces ciągły |
Mierniki realizacji celów strategicznych
Środki na realizację celów
Fundusze na realizację celów strategicznych będą pozyskiwane poprzez ubieganie się o środki krajowe i zagraniczne w ramach działań Wiodącego Zespołu Dydaktycznego oraz indywidualny udział pracowników Wydziału Przyrodniczo-Technologicznego w projektach, konkursach i grantach. Niezbędne jest również zaangażowanie istotnej części funduszy, otrzymywanych przez Uczelnię w ramach subwencji oraz funduszy wydziałowych pochodzących z dochodów własnych.