Strategia rozwoju WP-T

STRATEGIA ROZWOJU

Wydziału Przyrodniczo-Technologicznego

Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu do 2024 r.

  

Wprowadzenie

Wydział Przyrodniczo-Technologiczny Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, jako spadkobierca potencjału intelektualnego i twórczego oraz tradycji akademickich i legendy lwowskiej profesury, rozpoczął działalność na podstawie dekretu Krajowej Rady Narodowej z 24 sierpnia 1945 roku powołującej do życia Uniwersytet Wrocławski i Politechnikę Wrocławską. Wydział Rolniczy z Oddziałem Ogrodniczym stanowił jeden z sześciu wydziałów Uniwersytetu. Przez prawie 75 lat swojego istnienia Wydział rozwijał się dynamicznie zarówno w zakresie infrastruktury, jak i w zakresie kształcenia na poziomie wyższym. Strategia rozwoju Wydziału Przyrodniczo-Technologicznego jest spójna ze Strategią Rozwoju Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu do 2030 roku. Dokument jest zgodny ze strategią rozwoju województwa dolnośląskiego.

 

Diagnoza

Już w pierwszych miesiącach istnienia Wydziału możliwe było powołanie do życia czterech katedr. Przyjazd do Wrocławia kolejnych wybitnych profesorów lwowskich pozwolił na rozbudowę struktury organizacyjnej Wydziału i w roku akademickim 1946/1947 zwiększono liczbę katedr do 12, na początku lat 50-tych 100 osób pracowało w 20 katedrach. W wyniku zasadniczej reorganizacji struktury Uczelni w 1970 r. utworzono instytuty, jako podstawowe jednostki organizacyjne.  Na Wydziale Rolniczym powstało 9 instytutów. Na początku lat 80-tych przywrócono katedry jako podstawowe jednostki organizacyjne, a Rada Wydziału Rolniczego wyraziła zgodę na utworzenie dwóch instytutów: Ekonomiki i Organizacji Rolnictwa oraz Mechanizacji Rolnictwa. Kolejne zmiany struktur organizacyjnych były związane wyłącznie z potrzebami Wydziału oraz potrzebami gospodarki kraju i regionu. W 2009 roku Wydział Rolniczy został przekształcony w Wydział Przyrodniczo-Technologiczny odzwierciedlając w ten sposób zmiany w trendach pojawiających się w zakresie nauki i dydaktyki.

W następstwie korekty planów i programów studiów wynikającej z konieczności wprowadzenia Polskiej Ramy Kwalifikacji oraz zmian profilu badań naukowych następowały zmiany nazw niektórych jednostek. Obecna struktura organizacyjna Wydziału Przyrodniczo-Technologicznego składa się z trzech instytutów, sześciu katedr oraz dziekanatu WP-T:

  • Instytut Agroekologii i Produkcji Roślinnej
  • Instytut Inżynierii Rolniczej
  • Instytut Nauk o Glebie Żywienia Roślin i Ochrony Środowiska
  • Katedra Biogospodarki Stosowanej
  • Katedra Botaniki i Ekologii Roślin
  • Katedra Ekonomii Stosowanej
  • Katedra Genetyki, Hodowli Roślin i Nasiennictwa
  • Katedra Ochrony Roślin
  • Katedra Ogrodnictwa

Na Wydziale Przyrodniczo-Technologicznym zatrudnionych jest 262 pracowników, w tym 171 nauczycieli akademickich, z których 75 to profesorowie i osoby ze stopniem doktora habilitowanego.

W 2020 roku na Wydziale studiowało 1832 studentów studiów stacjonarnych oraz 155 studentów studiów niestacjonarnych. Kształcenie jest realizowane na 10-ciu kierunkach studiów: Agrobiznes, Biotechnologia stosowana roślin, Ekonomia, Medycyna roślin, Ochrona środowiska, Odnawialne źródła energii i gospodarka odpadami, Ogrodnictwo, Rolnictwo, Technika rolnicza i leśna, Zarządzanie i inżynieria produkcji. Na wszystkich kierunkach studiów, poza Ekonomią, kształcenie odbywa się w ramach 7-semestralnych studiów inżynierskich. 3-semestralne studia magisterskie są realizowane na kierunkach: Agrobiznes, Ochrona środowiska, Odnawialne źródła energii i gospodarka odpadami, Ogrodnictwo,  Rolnictwo oraz Zarządzanie i inżynieria produkcji. Na kierunku Ekonomia kształcenie o profilu praktycznym, w obszarze nauk społecznych, przebiega przez 6 semestrów licencjackich studiów I stopnia. Wydział dysponuje bardzo dobrą infrastrukturą dydaktyczną z wieloma salami wykładowymi i ćwiczeniowymi wyposażonymi w nowoczesny sprzęt multimedialny. Do realizacji przedmiotów o charakterze inżynierskim wykorzystywane są sale komputerowe, laboratoria oraz hala maszyn w Instytucie Inżynierii Rolniczej. Katedra Ogrodnictwa prowadzi liczne zajęcia dydaktyczne w stacjach badawczo-dydaktycznych w Samotworze i w Psarach. Wiele katedr specjalistycznych wykorzystuje w procesie dydaktycznym rolnicze zakłady doświadczalne w Pawłowicach i na Swojcu.

 

Misja

Wydział Przyrodniczo-Technologiczny dba o swoje prawie 75-letnie dziedzictwo i pielęgnuje najlepsze tradycje akademickie związane z kształceniem młodzieży. Misja Wydziału opiera się na założeniu, że siła i pozycja Jednostki wynika z działań związanych z przekazywaniem współczesnej wiedzy i umiejętności w procesie kształcenia dla uzyskania absolwentów dobrze przygotowanych do podejmowania działań na rzecz wykorzystania, przekształcania oraz ochrony przyrody i środowiska naturalnego, zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Wydział dba o kształtowanie właściwych postaw młodzieży w zakresie kultury oraz poszanowania obyczajów akademickich dostarczając wzorce dobrych obyczajów akademickich życia akademickiego i społecznego. Nauczyciele akademiccy podejmują wszelkie starania wzbogacające ich wiedzę i umiejętności poprzez realizację wartościowych, krajowych i międzynarodowych, projektów badawczych oraz odbywanie krajowych i zagranicznych staży naukowych i dydaktycznych.

 

Wizja

W 2024 roku Wydział Przyrodniczo-Technologiczny jest nowoczesną, interdyscyplinarną, prężną i rozwijającą się Jednostką dydaktyczną Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu. Jest ośrodkiem rozpoznawalnym w kraju i za granicą, dynamicznie reagującym na zmiany i uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne oraz wpisującym się w model nowoczesnego uniwersytetu trzeciej generacji, ściśle współpracującego z otoczeniem gospodarczym.

 

Cele strategiczne Wydziału

  • promowanie pozytywnego wizerunku Wydziału Przyrodniczo-Technologicznego,
  • zwiększanie wpływu badań naukowych na treści programowe poszczególnych kierunków studiów, w szczególności w zakresie innowacyjności, współpracy z renomowanymi ośrodkami akademickimi w krajowymi i zagranicznymi oraz z podmiotami gospodarczymi,
  • pozyskiwanie funduszy na rozwój działalności dydaktycznej w ścisłej współpracy z Wiodącym Zespołem Dydaktycznym,
  • rozwój i modernizacja infrastruktury dydaktycznej,
  • rozwój kadry badawczo-dydaktycznej,
  • wspieranie i rozwijanie edukacji zindywidualizowanej,
  • umiędzynarodowienie studiów,
  • wspieranie i rozwijanie programu pre-PhD wspomagających magistrantów zainteresowanych aplikowaniem do szkoły doktorskiej,
  • zwiększenie liczby zajęc dydaktycznych prowadzonych przez przedstawicieli otoczenia zewnętrznego,
  • zwiększanie liczby zajęć dydaktycznych prowadzonych w języku angielskim,
  • dostosowanie oferty edukacyjnej do potrzeb otoczenia gospodarczego i rynku pracy,
  • ustawiczne doskonalenie jakości kształcenia,
  • doskonalenie umiejętności pracowników dydaktycznych poprzez udział w kursach i szkoleniach,
  • sprawne zarządzanie jednostkami organizacyjnymi przypisanymi do Wydziału w zakresie działalności dydaktycznej. 

 

Główne kierunki działania

  1. w zakresie działalności dydaktycznej:
    1. ścisła współpraca z Wiodącym Zespołem Dydaktycznym w zakresie tworzenia i modernizacji oferty dydaktycznej Wydziału,
    2. ścisła współpraca z Wiodącym Zespołem Dydaktycznym w zakresie pozyskiwania środków zewnętrznych na potrzeby dydaktyki,
    3. systematyczne różnicowanie oferty dydaktycznej w zakresie specjalności na studiach II stopnia, nadążające za zmianami na rynku pracy,
    4. rozwijanie i poprawa systemu zdalnego, interaktywnego kształcenia na wszystkich poziomach,
    5. doskonalenie mechanizmów wiążących wewnętrzny system oceny jakości kształcenia z bodźcami motywującymi,
    6. rozszerzenie oferty kształcenia dla studentów zagranicznych,
    7. doskonalenie systemu potwierdzania kompetencji uzyskanych poprzez edukację nieformalną i pozaformalną,
    8. aktywne działania na rzecz wczesnego rozpoznawania studentów o ponadprzeciętnych zdolnościach, połączone z umożliwieniem im realizacji indywidualnego programu studiów I i/lub II stopnia oraz zachętą do podejmowania studiów w szkole doktorskiej,
    9. podnoszenie kompetencji dydaktycznych nauczycieli akademickich Wydziału Przyrodniczo-Technologicznego,
    10. rozwój i doskonalenie zasobów pomocy dydaktycznych,
    11. sformalizowanie współpracy z otoczeniem zewnętrznym poprzez zawarcie porozumień o współpracy w zakresie przyjmowania studentów Wydziału na praktyki i staże oraz prowadzenie zajęć dydaktycznych,
  2. w zakresie infrastruktury:
    1. modernizacja laboratoriów badawczo-dydaktycznych (wyposażenie w nowoczesną aparaturę),
    2. podwyższenie standardu rolniczych zakładów doświadczalnych na Swojcu i stacji badawczo-dydaktycznych w Samotworze i w Psarach,
    3. włączenie do procesu dydaktycznego możliwości Ośrodka Badawczego Technologii Produkcji Roślinnej,
    4. włączenie do procesu dydaktycznego możliwości Ośrodka Zaawansowanych Technologii Produkcji Ogrodniczej,
    5. włączenie do procesu dydaktycznego możliwości Centrum Diagnostyki Chorób Roślin,
    6. włączenie do procesu dydaktycznego możliwości Centrum Biologii Stosowanej oraz Innowacyjnych Technologii Produkcji Żywności,
  3. w zakresie aktywności studenckiej:
    1. poprawienie poziomu aktywności naukowej studenckiego ruchu naukowego,
    2. doskonalenie mechanizmów współpracy Samorządu Studenckiego i władz Wydziału,
    3. zwiększenie zaangażowania studentów w działania promocyjne na rzecz oferty dydaktycznej Wydziału i Uczelni,
    4. zwiększenie aktywności studentów w ramach wymiany międzynarodowej np. Erasmus+,
    5. wspomaganie współpracy studentów z organizacjami pozarządowymi i artystami działającymi w przestrzeni miejskiej i poza nią,
  4. w zakresie kreowania wizerunku i umacniania pozycji Wydziału:
    1. aktywne współdziałanie z uczelnianym Biurem Informacji i Promocji w zakresie działań promujących Wydział,
    2. doskonalenie systemu identyfikacji wizualnej,
    3. udział w środowiskowych imprezach promocyjnych,
    4. rozwijanie działań zwiększających liczbę wydarzeń i imprez promujących Wydział,
    5. wzmocnienie działań Wydziału jako jednostki proekologicznej,
    6. uroczyste wyróżnianie najwartościowszych pracowników, doktorantów i studentów.

   

Program działań 

 

Działalność dydaktyczna

Lp.

zadania

odpowiedzialny

termin realizacji

2

Zwiększanie udziału osób z otoczenia zewnętrznego w realizacji zajęć na kierunku studiów Ekonomia o profilu praktycznym

Prodziekan W. Pusz,

Dyrektor KNE

2021

3

Likwidacja najmniej atrakcyjnych kierunków studiów i utworzenie w to miejsce specjalności

Prodziekani,

Komisje programowe ds. grup kierunków studiów

2022

4

Udoskonalanie programów studiów zgodnie z zasadami PRK i Uczelnianego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia

wszyscy pracownicy

proces ciągły

5

Podnoszenie wartości aplikacyjnych prac dyplomowych poprzez współpracę z przedsiębiorstwami z otoczenia zewnętrznego

Prodziekani, dyrektorzy/kierownicy Jednostek,

promotorzy

proces ciągły

6

Zwiększenie roli indywidualnych ścieżek kształcenia i opieki nad studentami szczególnie uzdolnionymi

prodziekani

proces ciągły

 

 

Infrastruktura

Lp.

zadania

odpowiedzialny

termin realizacji

1

Dokończenie budowy Ośrodka Badawczego Technologii Produkcji Roślinnej na Swojcu

Dziekan,

Dr hab. Bernard Gałka

2021

2

Wyposażenie sprzętowe Ośrodka Zaawansowanych Technologii Produkcji Ogrodniczej w Psarach

Dziekan,

prof. K. Adamczewska-Sowińska

2023

3

Doposażenie sprzętowe Centrum Diagnostyki Chorób Roślin

Dziekan,

prof. E. Pląskowska

2022

 

 

Promocja i wzmacnianie wizerunku Wydziału

Lp.

zadania

odpowiedzialny

termin realizacji

1

Opracowanie nowego foldera promocyjnego Wydziału w języku polskim i w języku angielskim

Dziekan,

prodziekani

2021

2

Podpisanie umów o współpracy z przedstawicielami szkół średnich w zakresie promocji kierunków studiów WP-T

Dziekan,

prodziekani

2021

2

Stały monitoring wraz z aktualizacją strony internetowej Wydziału (łącznie z mediami społecznościowymi)

Prodziekan W. Pusz,

Dr inż. A. Krzyś

proces ciągły

3

Rozwijanie kontaktów oraz współpracy z otoczeniem zewnętrznym na bazie przedstawicieli Rad Programowych ds. grup kierunków studiów

Kolegium dziekańskie,

Kierownicy Jednostek

proces ciągły

4

Uczestnictwo pracowników oraz studentów w imprezach promocyjnych organizowanych przez Uczelnię lub Wydział

wszyscy pracownicy

proces ciągły

 

Mierniki realizacji celów strategicznych

  • liczba realizowanych projektów dydaktycznych posiadających finansowanie ze źródeł zewnętrznych,
  • liczba umów z przedstawicielami otoczenia zewnętrznego związanych z odbywaniem praktyk przez studentów Wydziału,
  • liczba umów z przedstawicielami otoczenia zewnętrznego związanych z prowadzeniem zajęć dydaktycznych dla studentów Wydziału,
  • liczba umów ze szkołami średnimi, dotyczących promocji kierunków studiów realizowanych na WP-T,
  • liczba studentów zagranicznych,
  • liczba przedmiotów prowadzonych w języku angielskim,
  • liczba kierunków studiów i specjalności,
  • liczba prac dyplomowych wykonywanych na zlecenie otoczenia zewnętrznego Wydziału,
  • liczba studentów objętych indywidualną ścieżką kształcenia,
  • ilość i jakość zrealizowanych inwestycji infrastrukturalnych,
  • liczba zorganizowanych imprez promocyjnych.

  

Środki na realizację celów

Fundusze na realizację celów strategicznych będą pozyskiwane poprzez ubieganie się o środki krajowe i zagraniczne w ramach działań Wiodącego Zespołu Dydaktycznego oraz indywidualny udział pracowników Wydziału Przyrodniczo-Technologicznego w projektach, konkursach i grantach. Niezbędne jest również zaangażowanie istotnej części funduszy, otrzymywanych przez Uczelnię w ramach subwencji oraz funduszy wydziałowych pochodzących z dochodów własnych.